سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای غایت آرزوی عارفان ! ای فریادرس کمک خواهان و ای محبوب دل های صادقان ! [امام علی علیه السلام ـ در دعایش ـ]
undertaker

...دوستانی که تو کار رپ هستند .یک اهنگساز حرفه ای گیر اوردم.اگر خواستید ایمیل بزنید  mn.youcantseeme@gmail.comیا بااین شماره تماس بگیرید.09360747544


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mark lokas 89/11/9:: 12:20 عصر     |     () نظر

قَهوه، دانه خوراکی درختی از خانواده قهوه‌ها است که از این دانه که خاصیت محرک دارد، در تهیه مواد غذایی مختلف و همچنین انواع نوشیدنی استفاده می‌کنند. گیاه قهوه معمولاً در نواحی گرمسیر رشد و پرورش می‌یابد. مصرف آن به بهبود تمرکز کمک می‌کند. البته در افرادی هم ایجاد اضطراب می‌کند. مصرف زیاد آن می‌تواند باعث دفع کلسیم شود.

یکی از معمول ترین شیوه‌های درست کردن قهوه این است که یک قاشق مربا خوری قهوه را با یک قاشق مربا خوری شکر مخلوط کرده و داخل ظرفی از جنس روی می‌ریزیم. سپس به اندازه یک فنجان آب یا شیر بر روی آن ریخته و بر روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و بسیار آرام به هم می‌زنیم تا قهوه کف کند. باید مراقب بود که قهوه نجوشد.

قهوه چیست؟

قهوه درختی است که در نواحی گرمسیری می‌روید و بلندی آن بین 3 تا 10 متر است. درخت قهوه پس از 3 تا 5 سال از زمان کاشت محصول می‌دهد. گلهای سفید قهوه خوش‌بو است و بسیار شبیه به یاسمن. و اما آنچه که ما به نام قهوه می‌شناسیم میوه این درخت است که که برشته و ساییده می‌شود. این میوه که ظاهری تخم‌مرغی شکل دارد و بصورت خوشه‌ای رشد می‌کند ابتدا سبز رنگ است که به تدریج زرد و در نهایت قرمز یا بنفش می‌شود. بین 6 تا 9 ماه طول می‌کشد تا میوه کاملن رسیده شود. هر درخت حدود 2000 میوه می‌دهد که تقریبا یک پوند قهوه برشته از آن بدست می‌آید. میوه قهوه را با دست می‌چینند و بر حسب وزن آنها را جدا می‌کنند. پس از شستشو دانه‌ها را خشک می‌کنند (معمولا با نور خورشید). سپس بسته‌بندی می‌کنند. اندازه دانه‌ها را در بسته‌بندی درنظر می‌گیرند تا محصولی یک‌دست ارائه شود. اکنون بسته‌ها آماده صادرات یا برشته شدن است. دانه‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری می‌کنند.

 ریشه کلمه قهوه

قهوه واژه‌ای عربی است و واژه? انگلیسی Coffee هم از آن گرفته شده‌است و در اتیوپی به آن Bunn و یا Bunna(زبان «امهاری» زبان مردم اتیوپی) و در زبان تیگرینیایی به آن Bunni و در زبانهای دیگر، نامهایی که همه از ریشه کلمه Bunn گرفته شده‌اند نامیده می‌شود. در واقع لغت عربی قهوه خلاصه شده کلمه «قهوة البن»بوده که به معنی شراب گیاه بن است. چون در دین اسلام نوشیدن الکل نفی شده بود، قهوه به عنوانی جانشینی مناسب مورد استفاده قرار گرفت. بعدها کلمه عربی «قهوة» در زبان ترکی به «کهوه» Kahve معروف شد که همین کلمه در زبان ایتالیایی به Caffe و در زبانهای فرانسوی، پرتغالی و اسپانیای به نام Cafe مورد استفاده قرار گرفت. سابقه این لغات به دهه آخر قرن 16 برمی گردد ولی لغت "Coffee" از اواسط دهه 1600 مورد استفاده قرار گرفت.

برشته کردن

برشته کردن دانه‌های قهوه در بدست آمدن یک فنجان قهوه خوش‌طعم بسیار موثر است. طی این مرحله دانه سبز رنگ به دانه‌ای قهوه‌ای تبدیل می‌شود و بخشی از ترشی، بو و کافئین از بین می‌رود. در نهایت دانه‌ای صاف‌تر و حدود دو برابر بزرگتر و شیرین‌تر با رگه‌ای تلخی بدست می‌آید. در خانه هم می‌شود دانه‌ها را در فر یا ماهیتابه برشته کرد.

 مدت زمان بو دادن

1. 7 دقیقه: بو دادن ملایم: (AMERICAN ROAST)

2. 9 الی 11 دقیقه: بو دادن متوسط: (CITY ROAST)

3. 11 الی 13 دقیقه: بو دادن تا حد تیره: (FRENCH ROAST)

4. 14دقیقه: تیره ترین حالت:(ESPRESSO ROAST)

 

 ساییدن

هنوز وقت دم کردن قهوه نرسیده! پیش از آن باید دانه‌ها آسیاب شوند و با فشار از دانه برشته به پودر تبدیل شوند. بخاطر داشته باشید که اکسیژن دشمن قهوه است! سعی کنید قهوه آسیاب شده را در جای خنک و کم‌نور نگهداری کنید.

 انواع قهوه

مرغوب‌ترین قهوه که طعم و بویی منحصربه‌فرد دارد از بوته‌ای به نام Arabica به دست می‌آید که قدیمی‌ترین نوع قهوه‌است و در ارتفاع 4000 تا 6000 متر بالاتر از سطح دریا رشد می‌کند.حدود 75 ? از کل قهوه‌ای که در جهان کشت می‌شود Arabica است. قدیمی‌ترین نوع قهوه Arabica موکا و جاوه هستند که امروزه نامی شناخته‌شده محسوب می‌شوند. نوع دیگری از قهوه Robusta نام دارد که در بلندی 2500 پایی رشد می‌کند و بیشتر از Arabica تحمل سرما را دارد. میزان کافئین Robusta دو برابر Arabica است، اگرچه بو و طعم آن در رده پایین‌تری قرار دارد و ارزان‌تر است. Robusta حدود 25 ? از کشت قهوه جهان را تشکیل می‌دهد. نوع مرغوب آن هم برای تهیه اسپرسو به کار می‌رود. نوع دیگری از قهوه که در آفریقای غربی می‌روید Liberica نام دارد که درصد بسیار اندکی از دانه‌های قهوه از این نوع هستند.

 

تاریخچه قهوه

قهوه در سال 850 میلادی کشف شد. گله‌داری اهل اتیوپی به نام کالدی متوجه شد بزهای گله او بعد از خوردن دانه‌های قرمز رنگ بوته‌ای محلی بسیار پرانرژی و رقص‌کنان گردش می‌کنند. کالدی از دانه‌ها خورد و همان نشاط و سرزندگی را تجربه کرد. می‌گویند کالدی نخستین فردی است که طعم قهوه را چشید. اگرچه در تاریخ اختلاف‌نظر هم وجود دارد و بعضی‌ها یمن را منشا اولیه تولید قهوه می‌دانند.

 قهوه در گذر تاریخ

1- نخستین کافی‌شاپ یا قهوه‌خانه جهان سال 1475 میلادی در استانبول امروزی برپاشد.

2- یمن در قرن پانزدهم مرکز صادرات قهوه به شهرهای بزرگ خاورمیانه و نیز قاهره و استانبول بود.

3- نخستین کافی‌شاپ اروپا سال 1654 میلادی در ونیز افتتاح شد. همچنین آکسفورد و لندن در 1652، پاریس در 1672 و برلین در 1721 شاهد افتتاح نخستین قهوه‌خانه خود بودند.

4- صنعت قهوه برزیل با قاچاق دانه‌های قهوه از پاریس در 1727 آغاز شد.

5- نخستین دستگاه اسپرسوساز خانگی در سال 1822 در فرانسه ساخته شد. علاقمندان قهوه در کشور ایتالیا هم در 1905 شاهد ساخت نخستین دستگاه اسپرسوساز تجاری در کشورشان بودند.

6- دو بار مصرف قهوه در سوئد بخاطر حمایت از اقتصاد ملی ممنوع شد در 1756 و طی 1817-1822 که موفق هم نبود.

6- اکنون قهوه از معروف‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهان است. دوستداران این نوشیدنی در سراسر جهان سالانه بیش از 400 میلیارد فنجان قهوه میل می‌کنند. بنابراین ادعای بیهوده‌ای نیست اگر بگوییم قهوه پس از نفت دومین مایع پرطرفدار جهان است!

7- بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در حال حاضر برزیل، کلمبیا، پورتوریکو، ویتنام، اندونزی (جاوه)، مکزیک و هند هستند. البته در 70 کشور دیگر نیز قهوه در حجم کمتری تولید می‌شود. از جمله کاستاریکا، هندوراس، نیکاراگوئه، جامائیکا در جنوب و مرکز آمریکا، سوماترا و گینه‌نو در جنوب شرقی آسیا.

8- و اما کشورهایی که بیشترین واردات قهوه را دارند ایالات متحد آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هستند.

9- بیشترین میزان مصرف سرانه قهوه در فندلاند، دانمارک، نروژ، سوئد و استرالیاست.

 قهوه در ایران

قهوه در در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانیها باز کرد و نمونه‌ای است از ورود ایران به شبکه اقتصادی جهانی آن دوران. تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد، همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقه جغرافیایی و طبقه اجتماعی دوستداران خود را داشت. امروزه نوشیدن انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری وشیرقهوه طرفداران زیادی پیدا کرده. البته قهوه ترک بخاطرمحبوبیت میان ایرانیان ارمنی از گذشته در میان مردم رایج بوده و بواسطه فال قهوه جایگاه خاص خود را داشته. امروز می‌توانید در تمام کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌سراها به راحتی این نوشیدنی نشاط‌آور را پیدا کنید. انواع گلاسه‌ها از نوشیدنی‌های مورد علاقه مردم هستند.

 خواص قهوه

1- به دلیل خاصیت نشاط بخشی قهوه، ضد افسردگی است.

2- نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد شما را برطرف می‌کند.

3-قهوه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تانن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

4- تحقیقات 9 ساله دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 49 درصدو مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 29 درصد کاهش دهد.

5- محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند.

6- تحقیقات مریم سابقی و یاسر دری، دو محقق ایرانی در آمریکا نشان داده‌است که بوییدن دانه‌های قوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. آنان معتقدند که مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود.این دو محقق همچنین این روش را جهت افزایش سلامتی حیوانات در موسسه‌های تحقیقاتی پیشنهاد کرده‌اند.

 احتیاط

بدون تردید افراط در مصرف هر ماده غذایی اثر خوشایندی به دنبال نخواهد داشت. بنابراین با مصرف به اندازه قهوه در طول روز از زیان‌های مصرف بیش از اندازه آن از جمله بی‌خوابی، سوءهاضمه و بالا رفتن فشار خون پیشگیری کنید.

مادارن باردار: دانشمندان دانمارکی طی 10 سال تحقیق و بررسی به مادران باردار اعلام کردند برای اطمینان از به دنیا آوردن یک نوزاد سالم بیش از 3 فنجان قهوه (300 میلی گرم کافئین) در روز مصرف نکنند.

«من زندگیم را با تعداد قاشق‌های قهوه پیمانه می‌کنم» تی اس الیوت

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mark lokas 89/11/9:: 12:20 عصر     |     () نظر

دوستان:این عکس به علت بزرگی به صو رت کامل نیفتاده است.save

کنید خوب میشه.

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mark lokas 89/11/9:: 12:20 عصر     |     () نظر

 

 

 


 


دیدار شهرداری گرگان و گل گهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشوردیدار شهرداری گرگان و گل گوهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشوردیدار شهرداری گرگان و گل گهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشورتماشاگران در محل سالن برگزاری مسابقات بسکتبال در شهرستان گرگاندیدار شهرداری گرگان و گل گوهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشوردیدار شهرداری گرگان و گل گوهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشوردیدار شهرداری گرگان و گل گوهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشوردیدار شهرداری گرگان و گل گوهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشوردیدار شهرداری گرگان و گل گوهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشوردیدار شهرداری گرگان و گل گوهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشور 

دیدار شهرداری گرگان و گل گوهر سیرجان در سوپر لیگ برتر بسکتبال باشگاههای کشور



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mark lokas 89/11/9:: 12:20 عصر     |     () نظر